Modernizacja ET40-41

 

Wykaz zmian dokonanych podczas modernizacji i przystosowania lokomotywy ET40-41 do prędkości 160 km/h.

 

W roku 1990 jedna z lokomotyw ET40 została przystosowana do prędkości 160 km/h. Była to ET40-41. Odbyło się to w ramach naprawy średniej wykonanej w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Gdańsku w dniach 8.01. - 31.03.1990.

Podczas naprawy dokonano następujących zmian w celu przystosowania pojazdu do dużych prędkości:

 

1. Zabudowano poprzez  wymianę ( zespoły lokomotywy EP05 )
a) główną skrzynię przekładniową o przełożeniu 1 : 1,75
b) zestawy kołowe ( ze względu na duże koło zębate ) wraz ze skrzyniami przekładniowymi od lokomotywy EP05 
c) prędkościomierz ( typu RT9 n800 V180 i A16 n800 V180 )

d) prędkościomierz A16 został przystosowany do sterowania II stopniem hamowania.

e) nadajnik prędkościomierza (o przełożeniu 32:33)

f) pantograf typu 5 ZL

g) zawór sterujący LST-1 (z  II stopniem hamowania)

h) wycieraczki (typu 4 E oraz pióra od FSO)

i) specjalne elektrogrzewcze szyby czołowe przewidziane do montażu w EP05

2. Dodatkowo zabudowano
a) wprowadzono przy zaworze LST-1 funkcję osobowy - pośpieszny z wykorzystaniem elektrozaworu realizującego funkcję towarowy - osobowy,

b) uszczelniono przejścia rur przez podłogę,

c) zmieniono usytuowanie radiotelefonu,
d) wmontowano ręczny zawór 1 do realizowania funkcji towarowy - osobowy,
e) zmieniono położenie szybkościomierza w kabinie maszynisty,
f) zmieniono położenie manometrów w kabinie maszynisty,
g) zmieniono usytuowanie radiotelefonu
h) pojazd wyposażono w radioalarm,
i) zlikwidowano blokadę drzwi lewego korytarza w kabinie maszynisty jednocześnie :
-       zmieniono usytuowanie siatek ochronnych WN,
-       obudowano nawrotnik,

j) zabudowano tzw. "końcówkę sprzęgu typu Z",
k) zabudowano, na szafce za plecami maszynisty, lampkę oświetlenia wskaźników,
l) zmieniono wartości zabezpieczeń prądowych silników trakcyjnych,

m) wstawiono zawór upustowy między sprężarką podnoszenia pantografów a  zawór upustowy,
n) rozdzielono sterowanie wycieraczek poprzez wstawienie dodatkowego kurka,
o) zabudowano lejki osłonowe wyloty syren ( identyczne jak w EN57 ),
p) przyspawano do ramy wózka wsporniki zawieszenia skrzyni przekładniowej, a mocujące je śruby wymieniono na nowe,
r) pomalowano lokomotywę identycznie jak EP 05  ( tzn. na kolor czerwono- pomarańczowy ) zaś w miejsce listew ozdobnych pomalowano farbą jasnoszarą ozdobne pasy o szerokości :
- górny 65 mm,
- dolny 30 mm,

 

Po modernizacji wykonanej w ZNTK Gdańsk lokomotywa EP40-41 została przydzielona z Lokomotywowni Bydgoszcz Wschód do Lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska.

Lokomotywa EP40-41 uzyskała przebieg 155.000 km. Dnia 7.01.1992 została wycofana z ruchu z powodu wystąpienia wad obręczy we wszystkich zestawach kołowych.

Ponadto w okresie eksploatacji występowały liczne usterki, m.in.:

- częste uszkodzenia w przewodach sterowania,

- konstrukcja szafy WN wpadała w drgania pow.100km/h co powodowało częste uszkodzenia aparatów WN i nn,

- uszkodzona konstrukcja nośna (pękały żebra) oporów rozruchowych,

- brak zgarniaczy (zagrożone bezpieczeństwo przy dużej prędkości),

- przekaźniki mało odporne na wstrząsy,

- spalony 2 krotnie WS w sekcji A, brak ustalenia jednoznacznej
przyczyny (prawdopodobne duże drgania).

 

Następnie  została wykonana w ZNTK Gdańsk naprawa rewizyjna (27.10.1992 - 8.01.1993), podczas której EP40-41 została z powrotem przebudowana i przemianowana na ET40-41.

 

Do dnia dzisiejszego lokomotywa ma kilka widocznych śladów po modernizacji. Są to:

 

- wycieraczki (typu 4 E oraz pióra od FSO); pozostały tylko na sekcji "A"; foto,

- specjalne elektrogrzewcze szyby czołowe; foto,

- zmieniono położenie manometrów w kabinie maszynisty, foto,

- obudowano nawrotnik; pozostały obudowane tylko na sekcji "A"; foto,

- zabudowano, na szafce za plecami maszynisty, lampkę oświetlenia wskaźników; foto