Odłącznik 7 FC 2

 

 

1. Zastosowanie

 

Odłącznik 7 FC 2 służy do podłączania obwodu głównego lokomotywy od odbieraka prądu albo do uziemiania obwodu głównego lokomotywy.

 

2. Dane techniczne

 

Napięcie znamionowe 3000 [V] DC
Prąd znamionowy 1500 [A]
Ilość zestyków pomocniczych 8/8
Sterowanie odłącznika pneumatyczne (awaryjnie ręczne)
Masa przyrządu 42,5 [kg]

 

3. Opis i działanie odłącznika

 

Odłącznik składa się z ramy (1), na której są zamocowane izolatory nośne. Jeden ze stykami elastycznymi (2) jest przymocowany do płyty fundamentowej ramy, a drugi z nożami (3) ułożony jest obracalnie ze sworzniem w łożysku (4). Części zestykowe są przymocowane na izolatorach za pomocą kabłąków (5) odlanych z żeliwa temperowanego. Noże są miedziane, metalizowane (6). Zestyki elastyczne (7) składają się z dwóch par sprężystych zestyków miedzianych (8) przeciętych zawsze na dwa palce. Palce są dociskane sprężynami (9). Złączka giętka z plecionej taśmy miedzianej (10) łączy przewodząco sworzeń izolatora wychylnego ze szkieletem pojazdu. Do sterowania odłącznika (izolatora wychylnego) służy napęd pneumatyczny z dwoma cylindrami (11). Napęd pneumatyczny jest sterowany przez zawory elektromagnetyczne VTM2. Wyłączanie powoduje ruch tłoków do prawego skrajnego położenia. Tłoki znajdują się na wspólnym drążku tłokowym (12) z zazębieniem. Pod wpływem ruchu tłoków zazębia drążek tłokowy do segmentu zazębionego (13), który za pomocą czopu (14) unosi dźwignię (15). Na dźwigni (15) jest przymocowany izolator wychylny (3) z nożami.

Ręczne przełączanie odbywa się za pomocą dźwigni, która nakłada się na czworościan, którym ukończony jest wał segmentu zazębionego (13). Skrajne położenia są unieruchomione za pomocą dźwigni (16) i sprężyny (17). W dolnej części napędu pneumatycznego jest przymocowany trzymacz (18) z zestykami pomocniczymi (19). Zestyki pomocnicze sterowane są za pomocą dźwigni (20) przymocowanej do wału segmentu zazębionego.

 

 

4. Rysunek

 

rysunek odłącznika 7FC2:

1

2