Silnik pneumatyczny 3PHV1


1. Cel i zastosowanie

 

Silnik pneumatyczny służy do napędu wału krzywkowego głównego lub sterującego nastawnika, do których jest podłączony za pomocą przekładni kół zębatych. Wpuszczanie sprężonego powietrza do poszczególnych cylindrów odbywa się za pomocą zasuw bliźniaczych VTS2, które są sterowane przez elektromagnetyczne zawory sterujące VTM2.

 

2. Dane techniczne

 

Ilość cylindrów 4 (dwa szeregi po dwa cylindry pod kątem 90 stopni)
Wiercenie cylindrów 72 [mm]
Skok tłoka 100 [mm]
Pojemność cylindrów 4 x 366 [cm3]
Ciśnienie znamionowe 0,35 [MPa]
Ciśnienie robocze 0,35 - 0,63 [MPa]
Rozrząd powietrza 2 zasuwy VTS2
Ciężar 55,43 [kg]

 

3. Opis

 

Mechanizm korbowy silnika jest ułożony w dwudzielnej skrzyni żeliwnej (1, 2). Do skrzyni są zabudowane dwa podwójne cylindry (3, 4), w których poruszają się tłoki (5) uszczelnione za pomocą mankietów gumowych (6). Ruch tłoków (5) przenosi się na wał korbowy (7), który jest ułożony w łożyskach kulkowych (8), za pośrednictwem czopów (10) i korbowodów (11). Smarowanie silnika zapewnione jest olejem w skrzyni korbowej. Wysokość poziomu oleju ustala się za pomocą śruby (12). Wypuszczanie oleju umożliwione jest za pomocą śruby zamykającej (13) w dnie skrzyni (1). Uszczelnienie pierścieniami gumowymi (14) zapobiega wypływowi oleju wzdłuż czopów wału korbowego (7). Dolne mankiety (6) na tłokach (5) zapobiegają przedostawaniu się oleju ponad tłok. Sprężone powietrze doprowadza się rurami do kanału (17) w pokrywie skrzyni (2). Stąd rozprowadza się powietrze poprzez kanały w cylindrach podwójnych (3, 4) i pokrywach (18) do zasuw (19), które będąc sterowane za pomocą zaworów (20) przepuszczają powietrze do cylindrów roboczych.

Typ 4PHV1 posiada na suwaku (19) przymocowany spust oleju (21).

 

 

4. Działanie

 

Silnik pneumatyczny 3PHV1 posiada 4 cylindry, do których doprowadzane jest powietrze poprzez zawory magnetyczne ze zbiornika powietrza i powietrzną część rozrządczą zaworów specjalnych. Wał silnika obraca się z jednego położenia w drugie pod kątem 90 stopni. Silnik posiada razem 4 różne położenia, które się powtarzają:

 

I położenie:

Obydwa zawory są bez zasilania. Tłoki cylindrów 3, 2 znajdują się pod ciśnieniem.

 

II położenie:

Zawór "I" jest zasilany, zawór sterujący przestawi się. Zawór "II" pozostaje bez zasilania. Cylindry 3, 4 znajdują się pod ciśnieniem.

 

III położenie:

Obydwa zawory są zasilane. Pod ciśnieniem pozostają cylindry 1, 4.

 

IV położenie:

Zawór "II" jest zasilany, "I" pozostaje bez zasilania. Cylindry 1, 2 znajdują się pod ciśnieniem.

 

 

5. Rysunek

 

1

2

3